Arkivfoton
Arkivfoton Bild: Anna von Brömssen

Flera bedrägerier mot Kungälvsbor – Polisen: ”Lägg på luren”

I veckan har flera Kungälvsbor råkat ut för bedrägerier och bedrägeriförsök. En kvinna förlorade 58 000 kronor på ett samtal från bedragare.

ANNONS
|

En kvinna i 80-årsåldern fick ett samtal från någon som uppgav sig ringa från Nordea.

– Gärningspersonen har lyckats vilseleda kvinnan och tillskansat sig 58 000 kronor från målsäganden, säger Cecilia Bladmyr, förundersökningsledare på polisen i Kungälv.

Kvinnan upptäckte att pengarna saknades först en dag senare, då hon skulle handla och inte hade några pengar på kontot.

– Det är fruktansvärt, de är så skickliga, det vet vilken bank du har, ditt personnummer och din hemadress och verkar trovärdiga, säger Cecilia Bladmyr.

På onsdagen råkade en man ut för samma sak.

– Då är tillvägagångssättet att någon ringer och frågar om mannen köpt en mobil för 19 000 kronor. Och det har denne man inte gjort. Då säger personen att hen ska koppla över honom till Nordeas säkerhetsavdelning för att stoppa köpet.

ANNONS

Gärningspersonen har sedan kommit över mannens bank-id och kunnat göra flera olika transaktioner, på sammanlagt 65 000 kronor.

”Mycket förtroendeingivande”

På torsdagen blev en kvinna i 70-årsåldern uppringd av någon som uppgav att hen ringde från Svea ekonomi.

– De har nämnt något om en mobiltelefon och kvinnan har avslutat samtalet direkt. Hon uppger att mannen talade flytande svenska och var mycket förtroendeingivande.

Händelsen rubriceras som försök till bedrägeri.

Ytterligare en person i Kungälv anmälde ett försök till bedrägeri på torsdagen och det ska även ha handlat om att någon ringt från Svea Ekonomi.

Cecilia Bladmyr säger att man ska lägga på luren och kontrollringa mot sin bank eller det företag bedragarna utger sig att ringa ifrån för att kontrollera om uppgifterna stämmer.

– Bankerna jobbar inte så att de ringer upp. Be att få avsluta samtalet och ring själv upp din bank. På det sättet vet man att man pratar med någon på banken.

KP har tidigare skrivit om ett par som blev av med 190 000 kronor till bedragare. När de polisanmälde händelsen och krävde tillbaka pengarna från sin bank blev det nobben. De hade enligt SEB som motsatt sig kravet ”betett sig klandervärt och inte följt bankens villkor och säkerhetslösningar, och att de därför själva får stå för beloppet. Banken menar att paret har möjliggjort för bedragarna att kunna logga in på deras internetbank och genomföra transaktionerna”, skrev KP i slutet av januari.

LÄS MER:Lockades med seniorrabatt – bank stoppade bedrägeri

LÄS MER:Försökte få ut bank-id – nya bedrägeriförsök polisanmälda

LÄS MER:Bedragare köpte flygbiljett – för flyg från Kanada

LÄS MER:Utgav sig för att vara polis – kunde inte lura äldre kvinna

ANNONS