Vill bygga ut perrongerna i Kode och Ytterby igen

Kommunerna längs södra Bohusbanan vill bygga ut perrongerna på stationerna till 170 meter. Projektet är delvis finansierat med regionala pengar, men nu skriver kommunalrådet Miguel Odhner (S) till infrastrukturministern och vädjar om resten av pengarna.

ANNONS

2016 förlängdes perrongerna längs Bohusbanan för att stäckan skulle kunna trafikeras av längre tåg. Sedan dess har Västsvenska paketet, som är en sammanslutning där bland andra Västra Götalandsregionen ingår, avsatt 110 miljoner kronor för en ytterligare utbyggnad av perrongerna på södra Bohusbanan. Perrongerna ska istället för 135 meter, bli 170 meter långa och möjliggöra tåg på 160 meter. Dessutom ska perrongerna förberedas för att på sikt kunna bli 250 meter. Poängen är att längre tågset ska kunna ta med sig fler resenärer i högtrafik.

Men pengarna från Västsvenska paketet räcker inte. Investeringen är beräknad att kosta 250 miljoner kronor. Nu har Kungälvs kommunalråd Miguel Odhner (S) och hans kollega i Stenungsund, Olof Lundberg (S), skrivit till infrastrukturminister Tomas Eneroth om resterande pengar.

ANNONS

– Helst hade vi velat ha ett dubbelspår till Uddevalla, men det här är en lösning så länge. Det är så tetigt att det finns pengar i ena änden i ett i grunden statligt projekt, men inte i den andra, säger Miguel Odhner.

Han och Olof Lundberg skriver att syftet med beslutet i Västsvenska paketet var att projektet skulle få resten av pengarna via den nationella infrastrukturplanen. Men i det förslag till infrastrukturplan som finns är den här satsningen inte med. De 140 miljoner kronor som hade behövts skulle utgöra mindre än två promille av den totala budgeten på 876 miljarder kronor i planen.

”Detta är små medel i ett nationellt perspektiv men en viktig del att göra något litet åt Sveriges näst sämsta järnväg i rikets näst största storstadsregion” skriver kommunalråden.

– Det är Västsvenska handelskammaren som har gjort en studie som visar att sträckan är näst sämst, sett till saker som kapacitet, kvalitet, underhåll och täthet, säger Miguel Odhner.

Tror du att det här brevet kommer att ha någon påverkan?

– Jag vet inte vad de kommer att bestämma. Men det förs samtidigt samtal med regionen om de kan hjälpa till. Jag trycker på från båda hållen, både regionen och staten, för det är en viktig fråga för oss.

LÄS MER:Så går tågen 2022

LÄS MER:Besvikelse efter utebliven satsning på Bohusbanan

ANNONS