Kritiken mot planer på att flytta Klöverbackens skola har varit massiv. Utbildningsrådet Anna Vedin menar att det inte är någon ekonomisk fråga.Arkivbild
Kritiken mot planer på att flytta Klöverbackens skola har varit massiv. Utbildningsrådet Anna Vedin menar att det inte är någon ekonomisk fråga.Arkivbild Bild: Catrin Hansson

En flytt av Klöverbackens verksamhet ingen ekonomisk fråga

Kritiken mot planerna på att flytta Klöverbackens skola har varit massiv. Utbildningsrådet Anna Vedin menar att det inte är någon ekonomisk fråga.

ANNONS
|

Att vara politiker är att fatta beslut utifrån en stor helhet. Ibland är dessa beslut inte populära hos några men vi måste fatta beslut utifrån den lagstiftning som finns, vårt arbetsmiljöansvar och enligt de riktlinjer och reglementen som vi beslutat.

LÄS MER:Pappa starkt kritisk: ”Fel att stänga Klöverbackens skola”

LÄS MER:Suverän idé med resursskola

LÄS MER:Vi röstar för att behålla Klöverbackens skola

LÄS MER:Så här hänger utbyggnaden med i verkligheten

LÄS MER:Gör om Klöverbackens skola till en resursskola

LÄS MER:Låt oss ha kvar Klöverbackens skola!

LÄS MER:Beslut om Klöverbackens skolas framtid tas i vår

En flytt av Klöverbackens verksamhet till Olseröd är ingen ekonomisk fråga. En sammanslagning av enheterna ger bättre förutsättningar för elevernas lärande avseende tillgång till personal, lokaler och organisation. Det följer också den av kommunstyrelsen beslutade översyn av skolornas organisation som antogs förra mandatperioden.

En viktig faktor för att eleverna ska lyckas är kontinuitet. Att organisera skolor som F-6 kan skapa större trygghet och långsiktighet i elevernas skolgång och det blir sannolikt lättare för professionen att utforma och göra insatser under en längre tid. En större enhet ger möjlighet till ökad flexibilitet i arbetet med enskilda elever, elevgrupper och tillgången till olika kompetenser i personalgruppen. En ökad tillgång till personal ger bättre möjlighet till anpassningar och stöd efter elevernas behov. Personalen får också fler kollegor och därmed bättre förutsättningar att samarbeta och till att kunna genomföra kompetensutveckling. Dessutom minskar oron för eleverna inför eventuella byten av skola, lärare och skolkamrater. Fördelen med F-6 skolor är en sammanhållen skolgång för eleverna och för lärarna att kunna följa elevernas kunskapsutveckling under längre tid.

ANNONS

Ur ett organisatoriskt perspektiv finns det ett flertal samordningsvinster med en större enhet. En större enhet ger samordningsvinster sett utifrån lokaler när det gäller tillgång till matsal, måltidskök och specialsalar. Utöver samordningsvinster med lokalerna finns det samordningsvinster när det gäller personal. En större personalstyrka ger minskad sårbarhet vid frånvaro, men kan också ge bättre förutsättningar utifrån ett kompetensförsörjningsperspektiv. En större enhet kan ha lättare att rekrytera personal, bättre förutsättningar att behålla kompetens, vilket ger bättre förutsättningar för elevernas lärande. Utöver fördelarna med att säkerställa tillgången till rätt behörigheter och kompetenser skulle en större enhet ge bättre kvalitet för fritidsverksamheten avseende tillgång till fler pedagoger. Givet nuvarande befolkningsprognos skulle det vara svårt att bedriva två separata fritidshem på de båda skolorna från morgon till kväll.

Olserödsskolan är idag en av våra mindre skolor och en sammanslagning av enheterna Klöverbacken och Olseröd gör att till skolstart ht-23 beräknas det gå 223 elever på Olserödsskolan.

Anna Vedin

Utbildningsråd

ANNONS