Klockan 14 på söndagen 24 augusti, efter över ett dygns lyft, kunde det nya brospannet på Nordreälvbron placeras i sitt läge. Tanken var att arbetet skulle påbörjas på lördagsmorgonen men då valde man att avbryta arbetet på grund av att det skulle blåsa kraftigt. Brospannet är en stålkonstruktion som är 53 meter långt, 15 meter brett och väger 200 ton. Foto: Linus Olsson
Klockan 14 på söndagen 24 augusti, efter över ett dygns lyft, kunde det nya brospannet på Nordreälvbron placeras i sitt läge. Tanken var att arbetet skulle påbörjas på lördagsmorgonen men då valde man att avbryta arbetet på grund av att det skulle blåsa kraftigt. Brospannet är en stålkonstruktion som är 53 meter långt, 15 meter brett och väger 200 ton. Foto: Linus Olsson Bild: Linus Olsson

Broarbetet kan bli klart tidigare

Trafikverket flaggar för att arbetet på Nordreälvbron kan vara klart ett halvår tidigare än beräknat – om vädret tillåter. Nu är det halvtid i arbetet och man genomför ett sidbyte 10 november.

ANNONS
|

Sedan sommaren 2019 har Trafikverket och deras entreprenörer arbetat med att bygga busskörfält på Nordreälvbron. Samtidigt har man renoverat bron och bytt ut en del av brospannet.

I somras kom det västra brospannet på plats, ett arbete som gick helt enligt plan enligt Andreas Hellström på Trafikverket.

– Det är ett mönsterprojekt och vi är i tid och håller budgeten, säger han.

Nu går arbetet på bron in i halvtid. I dagarna förbereds ett sidbyte som kommer att ske 10 november.

– Då leder vi över trafiken i södergående körfält, över på den vackra nya delen av bron.

När det är gjort ska man laga asfalten i norrgående körfält och arbeta på mitten av bron för att kunna färdigställa körfälten i norrgående.

ANNONS

Enligt Andreas Hellström kommer trafikanterna inte påverkas av sidbytet. Hastigheten kan komma att sänkas till 60 under själva sidbytet men sedan kommer 80 att gälla som i dag. Omläggningen kommer att ta ungefär en vecka.

Nästa sommar är det dags att lyfta på det östra brospannet, något som även det tros gå utan problem. Och Andreas Hellström tror att projektet kommer att vara klart ett halvår tidigare än beräknat. I dag är sluttiden satt till sommaren 2022.

– Jag tror att det kan gå fortare om vädret är lika milt som det var förra året och det inte händer några oförutsedda saker så är det möjligt att broarbetet är klart under 2021.

I slutet av sommaren kom det västra brospannet på plats på Nordreälvbron. Nu går arbetet på bron in i halvtid och i dagarna förbereds ett sidbyte som kommer att ske 10 november.

ANNONS