Ulrika Lutz tycker inte att det går att bedriva verksamhet med indragen uteservering, biltrafik tätt inpå och buller från bygget mittemot.
Ulrika Lutz tycker inte att det går att bedriva verksamhet med indragen uteservering, biltrafik tätt inpå och buller från bygget mittemot. Bild: Kristian Johansson

Kaféägare känner sig överkörd av kommunen

Indragen uteservering, biltrafik tätt inpå, skakningar i huset och svårigheter att få leveranser. Det är vardagen för kaféet Cozy på Västra gatan.
– Kommunen borde ha gett mig näringsförbud. Det går inte att driva verksamhet så här, säger ägaren Ulrika Lutz.

ANNONS
|

Markarbetet på tomten där Klocktornet låg förut pågår för fullt. För Cozy café och wine bar på andra sidan Västra gatan har arbetet haft stor påverkan.

– Jag vet att detta kommer att bli superbra när det är färdigt, men jag tycker att kommunen kunde ha skött det bättre, säger Ulrika Lutz.

Det började i mars när kaféets uteservering fick dras in, då byggområdet breddades.

– Då fick vi tre veckors förvarning om att ”er uteservering ryker”. Informationen jag hade fått innan dess var att det inte skulle hända förrän de skulle lägga klart ytskiktet på gatan, om ett eller två år. Uteserveringen har ju varit vår inkomstkälla under coronan, säger Ulrika Lutz, som inte har fått någon ersättning från något håll för inskränkningarna.

ANNONS

Några stolar och bord står kvar längs väggen utanför. På den smala delen av vägen som är kvar kör bilarna förbi.

– Det är en trafikfara att vara här med bilar och lastbilar så tätt inpå. Balder (fastighetsägaren till Klocktornet) har lagt ut farthinder, men det hjälper inte så mycket, för folk tar sats och kör över dem. Jag tycker att kommunen hellre skulle stänga av gatan. Det är inte säkert att sitta där ute.

Den senaste tiden har arbetena med spontning på andra sidan dessutom orsakat mycket buller och skakningar i huset. Inne på kaféet ligger en hög med hörselskydd som Ulrika Lutz lånar ut till gäster vid behov.

– Det är mer att huset rör sig än att det skakar. De har satt kristaller på fasaden, och vibrationsmätare. Vibrerar det för mycket så får killarna som jobbar där ute larm på sina telefoner så att vi ska evakueras. Sedan ska de påla också och då kommer det att bli ännu värre, säger Ulrika Lutz.

Kaféet har också haft problem med leveranserna i det trafikläge som råder. Chaufförer har blivit utskällda av parkeringsvakter för att de har stannat vid parkeringen intill kafé Tant Rut för att lasta av. Förra veckan ville chauffören inte komma dit ens. Ulrika Lutz fick köra till partihallarna och handla själv istället. På fredagen rasade gatan vid nämnda parkering dessutom ihop på grund av arbetena, men åtgärdades på eftermiddagen.

Det är också svårare för eventuella gäster att parkera i närheten när antalet p-platser på Liljedal har reducerats.

Med allt detta sammantaget menar Ulrika Lutz att det är svårt att bedriva verksamhet.

– Jag tycker att kommunen skulle ha gett mig näringsförbud i våras. Det här är inte rätt mot mig eller mina gäster som har kommit hit.

Vad säger kommunen när du har påpekat detta?

– Jag har mejlat mycket med kommunen, men vi har inte kommit överens. De tycker inte att detta är något problem, säger Ulrika Lutz.

Adam Adielsson, projektchef på Skeppsviken Bygg, som utför arbetena för Balder, förstår att bullret kan vara störande.

– Vi ska påla också så det kommer ju att pågå ett tag. Vi har koll på vibrationerna på fastigheterna, men det är klart att det kan vara ett obehag för de som är där. Vi har i alla fall en god dialog med grannarna, säger han.

KP har sökt ansvariga på kommunen för en kommentar, men har inte fått det än.

ANNONS