De åttio nya lägenheterna i röda tre-och fyravåningshus ligger vid korsningen Torsbyvägen-Sparråsvägen. I mitten av januari flyttade hyresgästerna in och sedan dess trafiken genom området Vena Ängar ökat ordentligt. Redan för ett år sedan vädjade nyinflyttade familjer på Odlingsgatan om farthinder och sänkt hastighet på den smala lokalgatan som är enda tillfart till en bostadsrättsförening vid Torsbyvägen och till de nya hyreshusen med åttio lägenheter.
Ogenomtänkt
Kungälvs kommun har i vinter också fått mejl av flera boende på Odlingsgatan som är oroade över trafiken genom området. De menar att vägen genom området är ogenomtänkt och att hyresrätterna och bostadsrättsföreningen närmast Torsbyvägen borde få en egen infart i området.
”Hyresrätterna längst ner på gatan har flyttat in i veckan och jag hissnar över hur mkt trafik det har blivit och hur många som kör helt hysteriskt fort mellan husen. Detta är en smal gata där fullt med barn bor och rör sig dagligen.” ”Bilarna susar fram i full fart precis utanför oss, de står på två hjul i kurvorna, ingen trottoar finns och där det en dag ska bli en trottoar, där står områdets alla bilar som saknar parkering och skymmer sikten.”, skriver en familj med två barn under fem år.
Väldigt små tomter
Brevet är ställt till Ove Wiktorsson (C) och Martin Högstedt (UP), ordförande samt vice ordförande i utskottet för utveckling och samhälle i Kungälvs kommun.
– Jag har varit där och tittat och håller med de boende om att det blir mycket trafik som ska gå genom området. Det är väldigt små tomter framför husen så trafiken kommer väldigt nära, det är klart att det är oroligt med små barn som kan springa rakt ut på en väg med så mycket bilar, säger Ove Wiktorsson.
Familjerna tycker att området är felplanerat, vad säger du om det?
– Man brukar väl oftast planera flerbostadshus i början av området och villor och radhus längre in, just för att undvika mycket trafik genom bostadsområdet. Det hade kanske funnits en annan lösning.
Vad kan kommunen göra åt trafiken på Odlingsgatan?
– Vi har haft uppe frågan i utskottet och är eniga om att lyfta den till kommunstyrelsen. Det är där man kan besluta om åtgärder som kostar pengar och det behövs en utfart till. Det finns olika alternativ, det enklaste är nog att göra en egen infart till hyresrätterna från Sparråsvägen. Infarten som fanns från Torsbyvägen under byggtiden hade man kanske kunnat behålla, men Trafikverket äger Torsbyvägen, så det gör det svårare.
Hur lång tid kan det ta att få till en ny infart?
– Jag vågar inte säga det. Kommunstyrelsen ska diskutera frågan ganska snart men jag vet att om man ska göra ny infart krävs ändring av detaljplanen. Jag vet inte hur krångligt det är, men jag tror att det blir alldeles galet om vi inte gör något alls åt trafiken i området, säger Ove Wiktorsson.