Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Arkivfoto
Bild: Arkivfoto

Vem tar ansvar för framkomligheten?

Insändarskribenten anser att kommunen inte bör godkänna bygglov för olika projekt innan framkomligheten är löst och att någon måste ta ansvar för utbyggnad av vägnätet.

Kungälv växer i rekordfart och det är kanske positivt men vem tar ansvar för framkomligheten?

Vi har tre möjliga alternativ för att komma över Nordre älv; motorvägsbron, genom Kungälv via Strandgatan och Kornhalls färja. Vad som händer när det blir stopp i anslutning till bron känner de flesta till.

När antalet invånare i Kungälv växer och trafiken i allmänhet ökar måste någon ta ansvar för att lösa logistiken från norr till söder. Vad tycker till exempel MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap reds anm.) om proppen som motorvägsbron utgör i en akut situation? På toppen av detta har vi på tok för många A-traktorer (mest i Sverige) och lantbrukare som måste nyttja befintligt vägnät för att ta sig fram.

I samband med att man ger bygglov och planerar för tillväxt måste någon ta ansvar för utbyggnad av vägnätet.

Personligen tycker jag att tillstånd för tillväxt borde villkoras efter godkända infrastrukturplaner, det vill säga inga planer godkända om inte framkomligheten är löst. Någon kommenterade tidigare att trafiksituation inte kan lösas mellan trafikanterna på egen hand. Politiker, Trafikverk och region borde ta större ansvar i detta.

Har slutat förvärvsarbeta och har mer tid nu än tidigare, men det är ett faktum att restiderna på våra vägar ökat markant på senare år. Tid är pengar och situationen skapar frustration, ilska och ökade risker i trafiken.

Nästa år, 2022 är motorvägsbron klar men löser den det egentliga problemet?

Vem tar ansvar för framkomligheten?