Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Arkivbild Bild: Västtrafik, Catrin Hansson
Arkivbild Bild: Västtrafik, Catrin Hansson

Västtrafik planerar för att det ska bli bäst för flest

Vi vill göra expresslinjerna punktligare och mindre känsliga för störningar, det skriver Västtrafik i sitt svar till de tre insändarskribenter som kritiserar indragningen av direktbussar.

Svar till signaturerna Voto, Bengt-Åke Hellmansson och fd Bussresenär.

Tack för era insändare – Grattis Västtrafik, nu har ni fått oss att välja bilen, Västtrafiks argument för att dra in direktbussen håller inte och Hela Kungälv har förlorat en vettig kollektivtrafiklösning.

Vi har förståelse för att det finns synpunkter på de förändringar som gjorts på X4, tidigare Grön Express. Helst skulle vi vilja möta alla önskemål, men det är viktigt att vi planerar trafiken på ett så effektivt och hållbart sätt som möjligt för att det ska bli bäst för flest.

Som ni skriver så är syftet med att förändra linjesträckning för X4 att göra den till en renodlad expressbuss, som är en snabb länk mellan större knutpunkter. Genom att minska antalet stopp vill vi göra expresslinjerna tydligare, punktligare och mindre känsliga för störningar på sträckor där resandet är som störst.

I Mölnlycke har vi gjort liknande förändringar på linje X4 där varannan tur kortas av till Mölnlycketerminalen och nya lokala linjen 604 istället kör den sträckan. Vi har tidigare även genomfört en liknande förändring i Partille på X1, tidigare Gul Express.

Det stämmer att X4 kör genom Kungälv och stannar vid mindre hållplatser i dagsläget. Det är idag många som reser från dessa hållplatser och vi behöver göra avvägningar för att våra resurser ska nyttjas på bäst sätt. Det har i detta fall inneburit att X4 numer endast kör vägen genom centrala Kungälv och inte längre via Nordre älvbron, som vissa turer tidigare körde.

Vi tar till oss av alla de synpunkter som kommer in och vi fortsätter ständigt att utveckla kollektivtrafiken. Vi kommer att fortsätta titta på lösningar i den här frågan för att skapa en så effektiv och smidig trafik som möjligt.

Henrik Kjellberg, Västtrafik