Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Foto: Västtrafik och arkivfoto
Bild: Foto: Västtrafik och arkivfoto

Västtrafik borde utgå från kundernas behov

”Västtrafiks uppdrag måste vara att utveckla kollektivtrafiken inte avveckla den och skall utgå från kundernas behov och inte byråkratiska idéer”, skriver Bengt-Åke Hellmansson i ett svar till Henrik Kjellberg på Västtrafik.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Dina argument till försämrad kollektivtrafik i Kungälv håller inte.

LÄS MER: Västtrafik planerar för att det ska bli bäst för flest

Du skriver:

"Det är viktigt att vi planerar kollektivtrafiken så att det skall bli bäst för flest".

Indragningen av direktbussen berör boende i Ullstorp/Munkegärde och Ytterby, där bussen försvinner helt samt boende i Komarken/Kongahälla som får 4-6 färre direktbussar till Göteborg per timme (X4 från resecentrum är inte en direktbuss, den tar 29% längre tid). Detta innebär att omkring 75% av boende i centralorten berörs av försämringen.

"Det är många som reser från hållplatserna som X4 trafikerar idag".

Bortsett från Eriksdal, som är frekvent då man åker för halva priset är passagerarunderlaget betydligt större från hållplatserna mellan Ullstorp och resecentrum.

"X4 skall vara en snabb buss mellan resecentrum och Göteborg.”

Inget hindrar detta även om bussen startar i Ullstorp. Grön Express från Ullstorp var 7 minuter snabbare än X4 idag

Jan Carlzons ord " Företag måste utgå från vad kunderna vill ha, inte vad man själv vill erbjuda" borde vara en tes som Västtrafik jobbar efter. Verksamheten är ett monopol och betald med skattemedel så inga marknadskrafter kan rätta till felaktiga beslut. Västtrafiks uppdrag måste vara att utveckla kollektivtrafiken inte avveckla den och skall utgå från kundernas behov och inte byråkratiska idéer.

Bengt-Åke Hellmansson