Elevers undervisningskvalitet kan aldrig mätas i antal utan i möjlighet till extra anpassningar och särskilt stöd efter noggranna utredningar. Det skriver Feministisk Initiativ bland annat i ett svar till Lärarförbundet. Bildarkiv
Elevers undervisningskvalitet kan aldrig mätas i antal utan i möjlighet till extra anpassningar och särskilt stöd efter noggranna utredningar. Det skriver Feministisk Initiativ bland annat i ett svar till Lärarförbundet. Bildarkiv Bild: Robin Aron

Utökad elevhälsa på varje skola är vårt vallöfte

Elevers undervisningskvalitet kan aldrig mätas i antal utan i möjlighet till extra anpassningar och särskilt stöd efter noggranna utredningar. Det skriver Feministisk Initiativ bland annat i ett svar till Lärarförbundet:

ANNONS
|

Svar på insändaren: ”Vi vill ha svar på fyra frågor om skolan inför höstens val” (16/8):

1. Angående inflyttning så är frågan tudelad. Bostadsbyggandet kan inte fortsätta öka utan en större riskbedömning kring vatten- och elförsörjning samt anordning av dugliga undervisningslokaler. Att bygga ut Nordtag och Tjuvkilsängar utan plan för att säkra både energi- och vattenförsörjningen är katastrof! Att sedan Hålta skola har intagningsstopp pga inget vatten och utdömt avlopp vittnar om total omdömeslöshet från politikerna. När vi nu hamnat i den extremt trängda situation med undermåliga skolor utifrån både yta , ventilation och tillgänglighet, måste vi dra i handbromsen. Utökad elevhälsa på varje skola är vårt vallöfte men det okontrollerade byggandet kommer att ge konsekvenser som är svåra att förutse idag och som ansvariga måste stå till svars för även efter valet! Att satsa på en allmän arena i stället för att se till att skolorna har tillgång till funktionsenliga idrottshallar vittnar också om ren populistisk politik som endast blir prestige- och skrytbyggen.

ANNONS

2. Angående kompetensförsörjning så måste förstelärarsystemet utvecklas så att uppdraget blir det utvecklingsstöd som det var tänkt från början. Vi anser att kommunens utvecklingsarbete måste satsa på ett bättre utvecklat analysarbete som tar reda på vad som behöver göras och med vilka metoder, så att elevernas måluppfyllelse höjs.

3. För att öka balansen mellan krav och resurser måste kommunen införa resursskolor där elever får undervisning i en anpassad miljö med kompetent personal. Våra gamla ”antika” skolmiljöer har ingen möjlighet att tillgodose detta men möjlighet till flexibla lösningar vid nybyggnation måste beaktas.

4. Elevers undervisningskvalitet kan aldrig mätas i antal utan i möjlighet till extra anpassningar och särskilt stöd efter noggranna utredningar. Här anser Feministiskt initiativ att elevhälsans professioner ska utökas samt att antal elever per kurator och skolpsykolog måste minska. Samverkan mellan skola, socialtjänst och BUP måste förbättras för att öka barnens välmående.

Feministiskt initiativ Kungälv

LÄS MER:Vi vill ha svar på fyra frågor om skolan inför höstens val

ANNONS