Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så här kan det se ut på väg 168, genom Tjuvkil, en helt vanlig sommardag. Bild: Privat
Så här kan det se ut på väg 168, genom Tjuvkil, en helt vanlig sommardag. Bild: Privat

Trafikverkets uppdrag är att bland annat bygga cykelbana

Jenny Bjönness Bergdahl, Trafikstrateg Kungälvs kommun, skriver i en replik: ”Vi förstår att det finns en oro att turister och andra cyklar längs med Marstrandsvägen när det saknas både vägren, cykelbana och ståytor vid hållplatserna. Förhoppningsvis är den en turistled om fem år.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Replik på insändaren ”Cyklister inom Kungälvs kommun lever farligt”

Västkustledens deletapp Göteborg-Ljungskile går genom centrala Kungälv, längs med E6 genom Kode och vidare mot Ljungskile. Kungälvs kommun har finansierat cykelbanan mellan Kode och Kungälv som stod klar för ett par år sedan. Regionen har gett Trafikverket i uppdrag att bygga sträckan Kode-Jörlanda som planeras stå klar inom 4–5 år.

Vi förstår att det finns en oro att turister och andra cyklar längs med Marstrandsvägen när det saknas både vägren, cykelbana och ståytor vid hållplatserna. Det är anledningen till att Marstrandsvägen inte är klassad som en turistled, men förhoppningsvis är den det om fem år.

Kommunen har i många år planerat och budgeterat för att bygga ut sträckan mellan Ytterby och Marstrand, men kommunen äger inte processen vilket gör att vi inte kan påverka tidplanen. Det är Trafikverket som är väghållare för Marstrandsvägen och ansvarig för både säkerhet, framkomlighet och utbyggnad av bland annat cykelbana.

Hela sträckan består av fem etapper och kommunens intention var att allt skulle stå klart år 2020. Nu är tre sträckor färdigbyggda, den senaste etappen som stod klar för ett par år sedan var Ytterby-Risby. Nu återstår två etapper varav en är Vävra-Tjuvkil som står klar inom ett par år. Den andra är ”Genom Tjuvkil” som drivs av regionen och Trafikverkets uppdrag är att bland annat bygga cykelbana. Den planeras stå klar under år 2026.

/Jenny Bjönness Bergdahl, Trafikstrateg Kungälvs kommun

LÄS OCKSÅ: Cyklister inom Kungälvs kommun lever farligt