Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

De nya busslinjerna i Kungälvsområdet har fått många negativa rekationer.
De nya busslinjerna i Kungälvsområdet har fått många negativa rekationer.

Tänk om och gör rätt, Västtrafik

Omläggningen i busstrafiken i Kungälv har upprört många resenärer. Signaturen F.d. bussresenär tycker att Västtrafik måste tänka om.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Svar på Västtrafiks replik (fredag 27/8) angående de nya trafiklinjerna:

Det är oerhört tråkigt att konstatera att Västtrafik inte tar åt sig något av den massiva kritiken de fått på grund av de nya trafiklinjerna och den kraftiga försämringen som vi boende har fått utmed linjen Ullstorp – Ulvegärde – Munkegärde – Nordstan.

Tidigare tog denna sträcka 32 minuter, och man slapp byten, vilket var helt fantastiskt. Nu tvingas man till minst ett eller två byten för att komma fram till sitt mål/arbetsplats/hem. Det är bytena som tar tid och är irriterande. Speciellt när det är regn, blåst och snöoväder, då vill man gärna sitta kvar i en varm buss.

Att Västtrafik envist försöker hävda att det är viktigast att det tar kort tid mellan knutpunkterna är helt irrelevant - det som resenärerna tycker är viktigast är hela restiden och att man slipper göra byten när man väljer färdsätt. Resan som tidigare tog 32 minuter med Grön Express, tar idag mellan 45-60 minuter om man har tur med bytena. Nästan dubbelt så lång tid. Om man ser till statistiken var flest resenärer kliver på (och det gör man ju helst där man bor) så går kanske 80 procent av resenärerna på vid Munkegärde med omnejd, och de går sedan av vid Nordstan. Att 20-30 personer varje gång ska behöva gå av bussen och byta vid både Resecentrum och Frihamnsporten/Hjalmar Brantingsplatsen medför att det står nästintill tomma bussar/vagnar och väntar på passagerarna för att köra de över älven?

Hur tänker Västtrafik när de säger att linjerna ska gynna så många som möjligt? Inte på några av passagerarna som bor i de största bostadsområdena i Kungälv i alla fall. Det är ytterst få resenärer som endast åker sträckan Kungälvs Resecentrum – Hjalmar Brantingsplatsen, som Västtrafik säger sig prioritera med den nya linjen X4. Märkligt förresten att den linjen också kallas för ”Express” när den kör igenom hela centrala Kungälv.

Tänk om och gör rätt – till dess kommer jag och många med mig helt att sluta åka buss, då servicen är minst sagt usel.

F.d. bussresenär