Skagerrakbanan gör Kungälv nära

Det var för att äntligen få bättre infrastruktur som idén om Skagerrakbanan kom upp. Den skulle innebär en timmes resväg mellan Göteborg och Oslo, nu 3,5 timar med. buss, med en genomsnittsfart av 300 kilometer i timmen, och 1,5 timme för regionaltåg som stannar i alla kommuner. Den behöver inga budgetanslag. Det skriver Hans Sternlycke.

ANNONS

Radio P 4 Väst i Uddevalla driver av någon anledning kampanj mot en eventuell Skagerrakbana mellan Göteborg och Oslo, som kommunerna efter sträckningen vill söka lån från Europeiska investeringsbanken för att bygga. Banan kan stå klar om nio år och avbetalas med vanliga biljettavgifter på 23-25 år.

En reporter pratade med mig nära en timme före jul för att få mig att yttra något kritiskt om tågkonsulten som ritat, nog Sveriges mest kompetente på höghastighetsbanor. Man har ringt runt till alla kommuner i Sverige han har gjort rapporter för. Man har också ringt runt till alla kommunpolitiker efter den tilltänkta banan för att samla kritik: Kungälv, Stenungsund, Uddevalla, Munkedal, Lysekil, Tanum, Strömstad.

ANNONS

P 4 Väst har hittat att marknadsföringskonsulten som projektledaren Uddevalla har anlitat har skickat luftfakturor för samtal han inte ringt. Det försöker man klistra på tågkonsulten, som inte har något med det att göra. Ett bedrägeri för en halvmiljon säger inget om genomförbarhet eller lönsamhet för Skagerrakbanan för 100 miljarder som P 4 Väst försöker påskina.

I stället har man fått kommunalpolitikerna att prata om dubbelspår på Bohusbanan. Men det är ju två olika projekt som inte står i motsättning till varandra. Dubbelspår på Bohusbanan behöver dock statsbidrag som inte kommit och nog aldrig gör det. Pengarna går till Stockholm, medan Trafikverket varit mer intresserad av att lägga ned norra Bohusbanan och lyckats med Lysekilsbanan.

Det var för att äntligen få bättre infrastruktur som idén om Skagerrakbanan kom upp. Den skulle innebär en timmes resväg mellan Göteborg och Oslo, nu 3,5 timar med . buss, med en genomsnittsfart av 300 kilometer i timmen, och 1,5 timme för regionaltåg som stannar i alla kommuner. Den behöver inga budgetanslag.

I projektet ingår sex miljarder för att skapa en förbindelse mellan Bohusbanan och norska järnvägen. Då kunde man slippa lastbilskaravanerna på E 6. Nu går bara ett godståg om dagen.

Hans Sternlycke

LÄS MER:Minst femte gången som bussen inte kommer

LÄS MER:Fullt förtroende för de chefer som nu är ansvariga på avdelningen

LÄS MER:Tidigare betalningsdag från Kungälv energi

ANNONS