Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Busshållplatsen i Vävra är en av de hotade. Arkivbild Bild: Anna Hedlund
Busshållplatsen i Vävra är en av de hotade. Arkivbild Bild: Anna Hedlund

Räknas inte vi som bor vid de hotade hållplatserna?

Att dra in hållplatser går stick i stäv mot alla goda föresatser, skriver skribenten till insändaren.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Om hotade busshållplatser på Marstrandsvägen:

Innan jag flyttade hit år 2008 hade jag försäkrat mig om, att det fanns en busshållplats inom rimligt avstånd. Det var förutsättningen för att jag skulle kunna bosätta mig här. När jag väl kommer ut på Marstrandsvägen har jag cirka 200 meter att gå till min hållplats, Vävra transformator. Det gör jag flera gånger i veckan. Jag håller mig så nära vänster vägkant jag kan utan att ramla ner i diket och längtar efter den utlovade gångbanan. Nu när den äntligen bli verklighet ska hållplatsen inte längre finnas kvar! Det har Västtrafik och Kungälvs kommun bestämt.

Att detta gör det så mycket svårare för sådana som jag att ta sig någonstans eller att vardagen för pendlarna blir besvärligare är illa nog, men värst blir det för familjerna i husen på södra sidan av vägen, vuxna och barn i olika åldrar. De blir tvungna att först korsa den hårt trafikerade Marstrandsvägen -tänk i svarta vintermörkret- för att sedan promenera hela vägen bort till Vävra korsväg, där man måste gå över vägen en gång till! Där ska det "uppgraderas och tillgänglighetsanpassas" enligt Västtrafik, som kallar detta för att öka säkerheten.

Hur vågar Kungälvs kommun och Västtrafik ta på sig det ansvaret? De skyller på att det är för få resenärer. Men resandeunderlag är inte statiskt över tid. Förhållanden ändras. De nya småbarnsfamiljerna samt nyss komna familjer med skolungdom kommer att märkas. Fler kommer att få upp ögonen för att man kan åka kollektivt (särskilt om det blev en direkt förbindelse till Kungälv). Det är ett tjugotal hushåll som servas av denna hållplats. Verksamheterna i vårt lilla "centrum" är också angelägna om att den skall vara kvar (kläd-presentbutik, Vävra gårdsdeli och kafé - lagom utflykt med buss)!

Västtrafik vill snabba på resan Gbg- Marstrand. Men räknas inte vi som bor vid de hotade hållplatserna? Även få resenärer behöver en hållplats. Och om ingen skall gå på eller av stannar ju inte bussen!

Det egentliga skälet är kostnaden för bussficka. Bussen får ju inte hejda bakomvarande bilister. Men Naturvårdsverket har nu bidrag till sådant!

Att dra in hållplatser går stick i stäv mot alla goda föresatser. Det är att svika sina medborgare och visar på okunnighet och likgiltighet också inför det gemensamma hotet om klimatet. Att avvärja detta hot innebär att gå in på detaljer-helheten består av detaljer. En konkret sådan- antagligen den viktigaste- är att göra det lätt att övergå till kollektivtrafik. Då kan man inte låta hållplatser utgå och biltrafik öka!

Vadå "Hela Sverige skall leva"? Vadå FN:s klimatpanel?

Kerstin Bodin