Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Kristian Johansson
Bild: Kristian Johansson

Motorvägspåfarten skulle betjäna 20 000 invånare

Grokareby är en geografisk mittpunkt i Kungälv. Patrik Renström (C), anser att en påfart där skulle avlasta trafiken i Kungälvsmotet.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Replik på ”En sådan väg skulle påverka klimatet negativt” (3/9 KP)

Mats-Ola Persson: vi tror inte riktigt på att först stoppa – vi vill försöka lösa problemet. Vi vill förbättra kollektivtrafiken på landsbygden så den fungerar på riktigt. Det är en ganska radikal förändring som behövs. Kollektivtrafiken idag är utvecklad för rusningstrafik och landsbygden har gles trafik.

Mats-Ola, Grokarebymotet är mycket mer än en väg för sommargäster. Grokarebymotet har som en uppgift att avlasta Kungälvsmotet, där köerna växer för varje år. Där sker nästan all trafik för Kungälv till och från E6:an. Kungälvsmotet betjänar idag cirka 40 000 invånare.

Grokareby är dessutom den geografiska mittpunkten i Kungälv. En motorvägspåfart där skulle lätt betjäna 20 000 invånare i Tjuvkil, Diseröd, Kareby, Hålta, Marstrand, Rörtången, Ingetorp, och Ytterby, samt inområdena Arntorp och Västra Rollsbo. Det skulle bli en rejäl avlastning av Kungälvsmotet. Det borde byggts för länge sedan. Men du tolkar nog signalerna från trafikverket rätt. Förbifart Stockholm innebar en ny syn, som kommer att fördröja nya vägsatsningar. Vi behåller dock Grokarebymotet i vår planering. För att vara först i kön när biltrafiken börjar bli fossilfri.

Dessutom innehöll senaste förslaget från trafikverket ingen kollektivtrafik hållplats i Grokareby och det måste vi ha. En tanke skulle kunna vara att den blir första delen av Grokareby. En motorvägshållplats med trappa upp till bron som redan finns och att den bron blir knutpunkten för kollektivtrafiken i geografiska mitten av Kungälv. Det här är en ny tanke inspirerad av dina inlägg. Vill pröva den i diskussion.

Centerpartiet jobbar lokalt med en vision för kollektivtrafik som folk väljer för den är bra. Fungerar i lågtrafik och på landsbygden.

Kollektivtrafik med tvång kräver att köerna är kvar, en riktigt dålig idé när det är fossilbilar.

Patrik Renström, Centerpartiet Kungälv