Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så här ser Naturvårdsverkets samanställning ut av de direkta CO2 utsläppen i Sverige.
Så här ser Naturvårdsverkets samanställning ut av de direkta CO2 utsläppen i Sverige.

Laddinfrastrukturen för elbilar behöver bli bättre

Att ladda billigt över natten är lätt om man bor i egen villa eller har en förening som satt upp laddstolpar. Men nu behövs laddinfrastruktur, anser Patrik Renström (C) Kungälv.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

I år kommer vi att ha den högsta klimatomställningen någonsin i Sverige. I Kungälv kommer de direkta klimatutsläppen att minska med tio procent nu när hälften av alla nya bilar är elbilar. Det är enormt! Länge trodde jag att vi aldrig skulle klara 1,5 °C målet. Det behövs 50 procent minskning på tio år eller fem procent minskning per år. Vi ligger nu med en takt på tio procent per år och det kan vi fortsätta med i några år.

Kungälvstrion satte, på mitt initiativ, som ett mål att stödja privatpersoner och företag som vill minska sitt klimatavtryck. Nu verkar det bli 7000 nya elbilar i Kungälv under året. En normal pendlare behöver fylla på med 12 kWh, om man pendlar sex mil. Laddar man på natten blir det 2 kW per bil och det klarar elnätet. Elnätet får problem om alla elbilar börjar ladda med full kraft direkt när man kommer hem, så det är bra om alla elbilsägare ställer in laddningen så den sker på natten och med lagom effekt.

Elbilar är inte dyra längre. En hel-elbil kostar från 3000 kr per månad för leasing och drivmedel, vilket är billigt för att vara en ny bil.

Nu behövs laddinfrastruktur. Att ladda billigt över natten är lätt om man bor i egen villa eller har en förening som satt upp laddstolpar. Svårast är det för hyresgäster. Här finns ett stöd från Västra Götalandsregionen speciellt riktat till hyreshus.

Snabbladdare behövs för hel-elbilar för att fungera bra, till exempel i hemtjänsten. Nu byggs de i centrala lägen men behövs även ute i serviceorterna (Kärna, Kode och Romelanda) och på strategiska platser.

För de här beräkningarna har jag haft stor nytta av kommunens före detta miljöbokslut, som blev nerlagt av någon anledning.

Som centerpartist vill man genomföra saker och ligga i framkant. Tillsammans med de övriga partierna i Kungälvstrion hoppas vi kunna förverkliga en bra laddinfrastruktur i år.

Patrik Renström Centerpartiet Kungälv