Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Signaturen ”Lärare i Kungälvs kommun är förtvivlad att barn som behöver anpassat stöd i skolan inte får det i den utsträckning som behövs. Bild: Robin Aron
Signaturen ”Lärare i Kungälvs kommun är förtvivlad att barn som behöver anpassat stöd i skolan inte får det i den utsträckning som behövs. Bild: Robin Aron

Låt lärare få vara lärare och slippa utöva yrken vi inte har utbildning till

Signaturen ”Lärare i Kungälvs kommun är förtvivlad att barn som behöver anpassat stöd i skolan inte får det i den utsträckning som behövs.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Lisa, jag har läst din insändare (”Skolan ger inte mitt barn, det hon behöver – jag vill bara få vara mamma”, 23/11) och reportaget (”Mamma till barn med adhd”): Rädd att hon ska bli hemmasittare, 14/12) om din dotter och jag blir ledsen, bedrövad och samtidigt fullständigt galen av ilska. Jag arbetar inom skolan och skall försöka ge en bild av varför du och andra familjer känner förtvivlan och ledsamhet.

LÄS MER: Skolan ger inte mitt barn det hon behöver - jag vill bara få vara mamma

Det sker, precis som Catharina Bengtsson, säger, överlämningar mellan stadierna men tyvärr hjälper överlämningen föga då det inte finns resurser på mottagande stadie. Jag förstår att familjer är förtvivlade och det är jag som lärare också. De barn som behöver anpassningar och särskilt stöd får inte det i den utsträckning de har rätt till. De beprövade erfarenheter och utbildning personalen har ligger inte i linje med de beprövade erfarenheter och forskning skolan/kommunen bestämt skall gälla.

LÄS MER: Mamma till barn med adhd: ”Rädd att hon ska bli hemmasittare”

I verkligheten är det drygt 25 elever i varje klass med en lärare. Det finns inga speciallärare/pedagoger som är ute i klasserna eller elever som får möjlighet att sitta i mindre grupp. Alla elever skall sitta i klassrummet vare sig de har en NPF-diagnos eller ej. Grundskolechefens: ”Vi har målet att alla ska lyckas” låter ju fin men är i själva verket helt barock med de resurser skolorna har och får. Vi vet att elever saknas och det låter fruktansvärt och det är fruktansvärt.

Lärare kan inte trolla med knäna och i nuläget går personal, sedan länge, på fälgarna. Låt lärare få vara lärare och låt oss slippa utöva yrken vi inte har utbildning till så som tex. psykolog, läkare, terapeut, speciallärare/pedagog, familjebehandlare. Låt oss slippa lägga oräkneliga timmar på att skriva åtgärdsprogram, följa upp åtgärdsprogram, göra pedagogiska kartläggningar/bedömningar, följa upp frånvaro, kartlägga frånvaro etc.

Hur skall vi kunna stå för den pedagogiska delen och mottot ”Vi har målet att alla skall lyckas”?

Kungälvs kommun kommer inte att lyckas för att Skolverket sänker kraven i vissa ämnen. Kungälvs kommun kommer att lyckas om ansvariga sätter sig in i hur det är i verkligheten på skolorna, tar verkligheten på allvar samt agerar.

Lärare i Kungälvs kommun