Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Kungälvsborna skulle ha stor nytta av en modern järnväg med tät pendeltågstrafik till Göteborg, skriver signaturen Bohuslänning. Bild: Stefan Bennhage
Kungälvsborna skulle ha stor nytta av en modern järnväg med tät pendeltågstrafik till Göteborg, skriver signaturen Bohuslänning. Bild: Stefan Bennhage

Kungälv behöver ett pendeltåg

Kungälvsborna skulle ha stor nytta av en modern järnväg med tät pendeltågstrafik till Göteborg, skriver signaturen Bohuslänning.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Lobba för en ny modern dubbelspårig järnväg Säve-Kungälv-Skårby för tät pendeltågstrafik Göteborg-Kungälv-Stenungsund. Då får man ett resandeunderlag som är tillräckligt stort för att motivera en ny järnväg till Kungälv. Man kan ändå inte blanda tät pendeltågstrafik med höghastighetståg som kör över 300 km/h på samma spår. Ingenstans i världen blandar man tåg på det sättet.

Resvägen Göteborg-Mellerud-Halden är bara 13 procent längre än en ny järnväg Göteborg-Uddevalla-”Halden”. På grund av den platta marken i Göta-Älvdalen och på Dalbosätten kan man köra snabbare än 13 procent fortare den vägen relativt att köra på en ny järnväg genom Bohuslän. Så man får ingen tidsvinst med att dra en ny järnväg Oslo-Göteborg genom det bergiga Bohuslän. Bara dyrare byggkostnader.

Kungälv har ingen nytta av en höghastighetsjärnväg till Oslo. Tågen till Oslo skulle ändå inte stanna i Kungälv. Men Kungälvsborna skulle ha stor nytta av en modern järnväg med tät pendeltågstrafik till Göteborg. Tåg som går genom Västlänken. Västtrafik kommer efter sommaren i år köra färre bussar från Kungälv till Göteborgs centrum. Det finns inte plats för alla bussar i Göteborgs centrum - varken nu eller i framtiden.

Av alla tätorter som är mest befolkade i sin kommun är Kungälv den mest befolkade tätorten i fastlands-Sverige som inte har järnväg.

Bohuslänning