Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Trafikutredningen som görs i samband med att en ny skola ska byggas i Kode är nu klar.  Bild: Kristian Johansson
Trafikutredningen som görs i samband med att en ny skola ska byggas i Kode är nu klar. Bild: Kristian Johansson

Kode kommer bli ett trafikfarligt och avskräckande exempel

Kode är på väg att bli känt igen. Om man följer trafikutredningen för den nya skolan så blir Kode ett trafikfarligt och avskräckande exempel för alla som kan trafikflöde och trafiksäkerhet.

Hittills är Kode en trafiksäker landsbygd (undantaget järnvägskorsningen och Kodevägen). Det är en viktig del av boendemiljön! Den nya skolan ska på sikt ha 900 elever och drygt 100 anställda. Vi Kodebor med alla våra många barn, föräldrar och äldre medborgare och alla våra besökare, hantverkare, leverantörer, (för)skolpersonal, hemtjänst, sopbilar med mera bör ta till oss följande rekommendationer:

- Gång-/cykeltrafikant till skolan: Försök att undvika följande gator vid hämta- och lämna-tider: Kodevägen, hela Smaragdvägen, Guntorpsvägen och kanske även Briljantvägen med sina (in)officiella hämta/lämna platser.

- För dig som är bilist rekommenderas att räkna med köer vid Smaragdvägen, vid den nya busshållplatsen / stationen och vid järnvägskorsningen.

- Om du vill pendla med tåg rekommenderas extra tid eftersom du ska leta efter en pendelparkeringsplats. Du hittar den i närmaste bostadsgata, vid den nya personalparkeringen eller bakom järnvägsbommarna på andra sidan järnvägen. Så ta med några extra minuter. Eller ta E6:an och strunta i tåget och stressen i det s k stationssamhället Kode.

- Räkna med snabba mopeder och A-traktorer mellan skola och ICA, även under raster.

- Den avsmalnade Smaragdvägen: Räkna med mötande biltrafik av stressade föräldrar och personal PÅ trottoaren. Speciell risk för krock vid den nya hämta/lämna platsen och vid Solhagas lastplats.

- Fritid med familj: tänk på att kvartersparken ligger under asfalt och är ockuperad av skolbarn största delen av veckan. Så leta alternativa platser.

Om vi alla följer dessa regler noggrant så kanske vi kan minska stress och undvika en tragisk krock mellan skolbarn och bilar, bussar och lastbilar. Varför kommunen dock planerar att öka trafikmängden i ett bostadsområde (i princip hela (!) Kode är ett bostadsområde) är en gåta.

Besviken och orolig trafikant från Kode