Klimatkrisen är mycket allvarligare än vad man tidigare förutspått

IPCC har släppt sin senaste rapport, som visar att klimatkrisen är mycket allvarligare än vad man tidigare förutspått. Det skriver insändarskribenterna.

ANNONS

Vi ser nu hur politikerna vill visa sig handlingskraftiga vid vissa akuta kriser. Vid den senaste krisen, med det förfärliga kriget i Ukraina, så är de beredda att satsa 30 miljarder på militären. Detta trots att vi är mest oroliga för ett kärnvapenkrig, som vi inte kan försvara oss mot. Klimatkrisen kan vi fortfarande försöka att mildra, men där reagerar politikerna inte lika snabbt.

IPCC har släppt sin senaste rapport, som visar att klimatkrisen är mycket allvarligare än vad man tidigare förutspått. Vi behöver alltså öka våra investeringar för att ställa om till ett fossil fritt samhälle.

Priser på el och bränsle har ökat bland annat på grund av kriget. Nu bjuder politikerna över varandra för att sänka bränslekostnaderna, Senast moderaterna, som vill sänka kostnaderna med 5 kr. Konsekvensen blir att omställningen skjuts på framtiden samtidigt, som vi fortsätter att göda Ryssland med pengar för att hålla igång kriget.

ANNONS

Istället kan vi göra åtgärder, som både sänker resekostnaderna och stödjer en omställning. Riktade åtgärder mot exempelvis jordbrukssektorn, sänkta kostnader för kollektivtrafik med ökad turtäthet. Det nya förslaget på reseavdrag, som man får beroende på körsträcka, oavsett vilket transportsätt vi väljer. Det förslaget gynnar bland annat samåkning.

En effektiv åtgärd på lite längre sikt är solceller tillsammans med elbil. Återbetalningstid 4-6 år med 1500 mils årlig körning. Det finns många vanföreställningar om elbil. Många tror att en elbil är dyr i inköp - det finns begagnade att köpa. Leasing av elbil är också ett alternativ. Många är rädda för kostnaderna för ett eventuellt nytt batteri, som kostar flera hundratusen kronor. Erfarenheten har visat att man vid eventuella problem endast behöver byta enskilda celler till en mycket lägre kostnad. Ett annat argument är räckvidden, trots att huvuddelen av transporterna är lokala och fjällresan kanske bara är en gång om året.

Omställningen kräver att vi behöver tänka om och hitta nya lösningar.

Thomas Karlsson

Rolf Nilsson

ANNONS