Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Insändarskribenten är inte överraskad över turerna runt väg 168: ”Jag blir inte förvånad över att vårt kommunalråd inte vill ta beslut om ett vägprojekt som startade för 13 år sedan. Kostnaderna har ökat kraftigt sedan första förslaget, skriver han. Bild: Catrin Hansson
Insändarskribenten är inte överraskad över turerna runt väg 168: ”Jag blir inte förvånad över att vårt kommunalråd inte vill ta beslut om ett vägprojekt som startade för 13 år sedan. Kostnaderna har ökat kraftigt sedan första förslaget, skriver han. Bild: Catrin Hansson

Inte förvånad över att kommunalrådet inte vill ta beslut

Insändarskribenten är inte överraskad över turerna runt väg 168: ”Jag blir inte förvånad över att vårt kommunalråd inte vill ta beslut om ett vägprojekt som startade för 13 år sedan. Kostnaderna har ökat kraftigt sedan första förslaget, skriver han.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Angående artikeln i KP ”Kommunen lägger ner sin röst i protest mot Trafikverket” (16/12):

Jag blir inte förvånad över att vårt kommunalråd inte vill ta beslut om ett vägprojekt som startade för 13 år sedan. Kostnaderna har ökat kraftigt sedan första förslaget, som av någon anledning skickades tillbaka till trafikverket för omtag. Hur mycket kommer kostnaderna att öka ytterligare innan det är klart? Pengarna kanske kan användas på ett bättre och effektivare sätt i vår kommun. Dessutom har tiden gjort att förutsättningarna har ändrats.

Den väg som ansågs viktig för 13 år sedan är kanske inte lika viktig idag, än mindre imorgon när vägen är klar. Vi ser att utvecklingen på transportsidan går snabbt framåt. Bilarna kan redan idag köra själva. Människors irrationella beteenden gör att mer utveckling behövs innan den kommer på marknaden. Volvo Lastvagnar kör redan idag tester på självkörande lastbilar mellan Göteborg och Oslo.

Morgondagens invånare kommer troligen att vara mobilister istället för bilister. Vi vill ta oss fram på billigaste och effektivaste sätt. Vi byter färdsätt under transporten tex byter från bil till samåkning eller kollektivtrafik, kollektivtrafik till cykel etc. Den nya tekniken kommer att göra det möjligt med självkörande bilar, som vi kan anropa vid behov.

Pengar som skall användas för vägen gör antagligen bättre nytta genom att satsa på kollektivtrafik, parkeringshus vid Ytterby station, pendelparkeringar mm. Denna satsning gynnar också bilisterna eftersom det plockar bort bilar från vägen. Samåkning är det snabbaste och effektivaste sättet att minska antalet bilar på vägen nu och därmed köbildning.

Citat från DN 12/12: “Christian Levin menar att Scania och andra storföretag i dag ligger före politiken i sina ambitioner. Industrin har inte råd med fega klimatpolitiker”.

Politiken behöver som industrin ha ett längre tidsperspektiv än fyra år och inte använda gamla lösningar på dagens och morgondagens problem.

Rolf Nilsson