Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Byggambitionerna i Ytterby och infrastrukturen går inte hand i hand och skapar bland annat långa köer. Det skriver signaturen ”Bekymrad Ytterbybo”. Arkivbild Bild: Olof Ohlsson
Byggambitionerna i Ytterby och infrastrukturen går inte hand i hand och skapar bland annat långa köer. Det skriver signaturen ”Bekymrad Ytterbybo”. Arkivbild Bild: Olof Ohlsson

Infrastrukturen hänger inte med byggambitionen

Byggambitionerna i Ytterby och infrastrukturen går inte hand i hand och skapar bland annat långa bilköer. Det skriver signaturen ”Bekymrad Ytterbybo”.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommunen har stora byggambitioner i Ytterby, men infrastrukturen hänger inte med!

Trafiken

Varje dag är det långa köer på Marstrandsvägen mellan Kungälv och Ytterby. A-traktorer förstärker problemet. Bussfil saknas.

Pendelparkeringen

Pendelparkeringen vid Ytterby station är full redan tidigt på morgonen. Var ska pendlare ställa sina bilar?

Det finns teoretiska idéer om att pendlare ska åka buss till Ytterby och där byta för vidare transport. Dock är det inte realistiskt för en familj som bor en bit från bussen och som på vägen ska lämna eller hämta barn på förskolan.

Tågtrafiken

Tåget är ett utmärkt färdmedel för pendlare, men också osäkert när avgångar plötsligt blir inställda. Vissa perioder är tågen inställda helt då det är underhåll på järnvägen. Trafikverket har underlag för ett dubbelspår, men ingen finansiering och därmed ingen tidsplan. Betyder det att dubbelspåret ligger 15 år eller längre framåt i tiden? Eller kanske inte alls? Vilka politiska ambitioner finns inom kommunen för att dubbelspåret ska komma till stånd?

Busstrafiken

De senaste tjugo åren har turtätheten blivit allt sämre, och särskilt nu när resenärer måste byta buss vid resecentrum. När tågen är inställda finns bara bussen, och det är inte alltid bussbytet fungerar. Under kvällstid finns det exempelvis tre bussavgångar inom 10 min och sedan är det 50 min till nästa Ytterbybuss. Kvällstid är resecentrum ingen trevlig plats att bli stående på.

Återvinningsstationen

Återvinningsstationen i Ytterby ska ersättas av bostadshus. Finns det planer för en ny återvinningsstation?

Arenaområdet

Det stora arenaområdet som inom en snar framtid ska byggas mellan Ytterby och Marstrand kommer ytterligare att bidra till ökade reseströmmar. Hur planerar kommunen för dessa?

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att ett antal åtgärder måste vidtas i Ytterby innan det fortsatta bostadsbyggandet kan fortsätta i den takt det gör idag!

Bekymrad Ytterbybo