Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Arkivbild Bild: Catrin Hansson
Arkivbild Bild: Catrin Hansson

Hela Kungälv har förlorat en vettig kollektivtrafiklösning

Signaturen Fd bussresenär menar att det borde vara en självklarhet med en vettig kollektivtrafiklösning till Göteborg, och håller med i kritiken från tidigare insändarskribenter i KP.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Jag instämmer med tidigare insändare gällande Västtrafiks beslut att lägga ner direktbussarna från Munkegärde till Göteborg (Grattis Västtrafik, nu har ni fått oss att välja bilen med flera). Dock gäller detta inte bara boende i Munkegärde, utan även boende i Olseröd, Ulvegärde och Ullstorp. Majoriteten av invånarna i tätorten Kungälv har nu förlorat en vettig kollektivtrafiklösning till centrala Göteborg.

Jag jobbpendlar gärna med buss eftersom det tillåter mig att arbeta under restiden, men det förutsätter naturligtvis en rimlig restid och att jag inte behöver byta buss en till två gånger under resans gång. De flesta av oss kommer nu tyvärr att välja bilen framför alternativet med byte av bussar och längre restid.

Jag har full förståelse för att alla inom Göteborgsregionen givetvis inte kan ha tillgång till direktbussar. Dock pratar vi här om en stor andel av invånarna i Kungälvs tätort, vilken är en av de större kranskommunerna till Göteborg. Det borde vara en självklarhet med direktbussar genom denna tätbefolkade del av Kungälv – ”det är ju så man skapar hållbara resor och bidrar till det goda livet” (Västtrafiks hemsida).

De senaste åren har Grön express och lokalbuss 1 trafikerat sträckan Ullstorp-Munkegärde-Kungälv på ungefär samma klockslag. Vore en lösning att ta bort lokalbuss 1 under de tider som Grön express trafikerar sträckan? Går det att dra ner på antalet ”lokala” Grön express till halvtimmestrafik? När jag läser tidtabellen för Grön express i Mölnlycke så noterar jag att det där fortfarande körs en lokal sträcka. Hur kan vi arbeta oss fram till liknande lösning för Kungälv?

Vi är många som ber Västtrafik att tänka om och visa att ni lyssnar på era resenärers önskemål. Även representanter från Kungälvs kommun borde vara delaktiga i denna diskussion för att hitta en hållbar lösning för stadens pendlare. Jag är tyvärr helt övertygad om att kollektivtrafiken, Kungälv och miljön blir förlorare med denna nya kollektivtrafiklösning.

Fd bussresenär

LÄS MER: Västtrafiks argument för att dra in direktbussen håller inte