Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Butiken på bild har inget med artikeln att göra. Bild: Arkivfoto
Butiken på bild har inget med artikeln att göra. Bild: Arkivfoto

Håll avstånd – vi tillhör inte butiksinredning

Insändarskribenten Emma vill att kunderna ska hålla avstånd, och inte tränga sig förbi när hon plockar upp varor i en trång passage. Och inte heller kliva innanför skyddsglaset i kassan.

Självklart är det fler ställen än bara butiker man stöter på komplikationer där avstånd bör hållas. Men vi säljare verkar vara näst intill osynliga för de flesta kunder, som om vi vore inredning.

En helt vanlig dag på mitt jobb innefattar uppgifter som ibland ska utföras på en viss tid, precis som många andras jobb. Man står vid en hylla och fyller på varor som vanligt, medveten om att jag i stunden har knappt 30 cm bakom mig men självklart, finns de andra vägar att ta än där jag står.

Hjärtat rusar när man helt plötsligt känner någons ryggtavla eller ibland bröstkorg, gnida sig mot min egna rygg, för att kunden bestämt ska gå förbi precis bakom.

Några djupa andetag tas medans man förbereder sig att ge sig ut bland kunderna.

Det rusar fram en kund, så nära att man kan känna deras andetag. Man hamnar nästan i chock innan man tar det där steget bakåt, för att få det där avståndet vi tjatat om de senaste året.

Till ens förvånad hänger kunden efter med ett steg mot en och det önskade avståndet försvinner, åter igen.

I kassan, när man står med de dyngsura vinylhandskarna man använt de senaste 2 timmarna, där kryper paniken upp.

För då inser man att kunden, som ska befinna sig på andra sidan skyddsglaset, står bredvid mig, på min sida skyddsglaset.

Jag ber inte om några mirakel, för det är vad vår sjukvård består av, den är ett mirakel.

Men snälla, glöm inte bort oss som jobbar, vi är också väldigt utsatta i vår arbetsmiljö. Många butikskedjor har inga krav på skydd förutom handskar i kassan och dessa glas framför kassorna, som många kunder verkar föredra att sticka in huvudet bakom.

Vi har också familjer vi vill komma hem till, utan att riskera deras hälsa pga kunder inte kan ge oss det avstånd, som de själva kräver av andra.

Ta hand om er, håll avstånd.

Emma