Epa-traktorer och A-traktorers framfart är en het pågående debatt i Kungälvsområdet.
Epa-traktorer och A-traktorers framfart är en het pågående debatt i Kungälvsområdet. Bild: Arkivbild

En tidsfråga innan vi får vår första rondellkrock eller påkörda cyklist

Epa-traktorer upprör och berör. Insändaren ser två sidor av myntet med fordonet.

ANNONS

Kungälv har flest Epa-traktorer per invånare i hela Sverige. Detta är något som syns tydligt på vägarna.

Själv tillhör jag riskgruppen för att göra farliga omkörningar av dessa "vägsniglar" (stressad medelålders man).

Det är inte allt för sällan jag kommer på mig själv med att planera omkörningar som är mer eller mindre säkra. Som tur är har jag hittills behärskat mig.

För mig har myntet två sidor, jag har en dotter som sitter och kör en av dessa "snigelfarkoster" på våra vägar.

Jag ser dagligen nyttan med hennes traktor, för såväl henne som mig själv.

Ändå anser jag att detta är ett problem.

ANNONS

Om gemene man hade vetat hur illa det egentligen är med dessa epa-traktorer så tror jag att fler än jag hade reagerat.

För att få ett "traktorkort" behöver (rättelse, får du inte) ha suttit bakom en ratt eller hållit i en växelspak, än mindre varit ute i trafiken.

Körkortsprovet består av en teoridel samt uppkörning på moped.

Efter att ha klarat av dessa prov så kan du ge dig ut i trafiken med ett fordon på fem ton utan vidare.

Givetvis är detta inget vi kan göra något åt som kommun, men med tanke på antalet traktorer vi har på våra vägar så ligger detta i Kungälvs intresse.

Själv anser jag att hastighetsgränsen för dessa traktorer skall höjas till 45 km/h, alltså samma som mopedbilarna. I samband med detta skall det även ställas högre krav på utbildningen som bland annat ska innefatta ett körprov samt möjlighet till att få övningsköra med en vuxen innan man ger sig ut på vägarna.

Som förälder till barn både med och utan traktor tycker jag att det är horribelt att man kan ge sig ut på vägarna med dessa fordon utan att ens så mycket som ha provat att koppla, växla och bromsa.

Det är bara en tidsfråga innan vi får vår första rondellkrock eller påkörda cyklist.

Som sagt är detta inget som vi i Kungälv kan bestämma om, men någonstans måste opinionen starta och vilken kommun passar bättre än vår?

Så var står våra styrande politiker i denna fråga och har man gjort något för att påverka sina partikamrater i Stockholm?"

Martin Ottosson

Epa-pappa och trafikant

ANNONS