Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Biltrafiken måste helt enkelt reduceras. Och busskörfälten på den nyrenoverade Nordre älvbron är en del av detta. Det skriver Olof Stenlund och Lizbet Stenlund Gens. Arkivbild Bild: Kristian Johansson
Biltrafiken måste helt enkelt reduceras. Och busskörfälten på den nyrenoverade Nordre älvbron är en del av detta. Det skriver Olof Stenlund och Lizbet Stenlund Gens. Arkivbild Bild: Kristian Johansson

Busskörfält stärker kollektivtrafiken

Biltrafiken måste helt enkelt reduceras. Och busskörfälten på den nyrenoverade Nordre älvbron är en del av detta. Det skriver Olof Stenlund och Lizbet Stenlund Gens.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Vi kan nu glädja oss åt att busskörfälten på nyrenoverade Nordreälvsbron är klara. Bussar kan köra i eget körfält hela vägen mellan Kungälvs resecentrum och centrala Göteborg, en viktig satsning. Med Kungälvs utbyggnadsplaner måste kollektivtrafiken ta hand om en betydande del av pendlingsresorna. Detta av många skäl; kapacitet i vägsystemet, lokal miljöpåverkan och klimatsituationen för att nämna några.

För en tid sedan kunde vi i KP läsa i ett inlägg av Ove Wiktorsson (C) ”Additionskörfält på Nordre älvbron” (2/2): att busskörfälten vid högtrafik även borde upplåtas till den övriga trafiken. Wiktorsson tycks mena att det är misshushållning att så få fordon nyttjar busskörfälten, de är ju närmast tomma.

Ja, hur tänker kommunalrådet? Den som själv åkt buss som kunnat passera en långsam bilkö tänker inte så. Poängen är ju att skapa fördelar för kollektivtrafiken, öka dess attraktivitet och nyttjande. Om Wiktorsson inte förstår detta är det allvarligt, men ännu allvarligare om han förstår det och ändå framför ett sådant förslag.

Det är utmärkt att elbilarna nu snabbt tar marknadsandelar. Men samtidigt sprids en uppfattning om att dessa är lösningen på snart sagt alla trafikens miljöproblem. Men ”miljövänligheten” överskattas. Att elbilen är en del av lösningen av klimatfrågan är oomtvistat. Men vi vet att 50-80 % av biltrafikens spridning av partiklar kommer från däck, vägslitage mm. Buller från personbilar är inte kopplat till fordonens motorer när hastigheten överskrider 30-40 km/t. Då är det är ljud från däck och vindbrus som helt dominerar. Trängsel i och omkring våra städer medför krav på utbyggnad av vägnätet. I städerna tar bilarna utrymme som behövs för att tillgodose behov av en lugn stadsmiljö för boende, gående, cykeltrafikanter och lekande barn. Elbilen löser inget av dessa problem! Biltrafiken måste helt enkelt reduceras. Och busskörfälten på den nyrenoverade bron är en del av detta. Det måste Wiktorsson kunna ta till sig.

Olof Stenlund

Lizbet Stenlund Gens