Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Busskörfält eller additionskörfält över Nordreälvsbron?

Det gäller att inse biltrafikens styrkor men också dess svagheter. Trängselskatten infördes för att dämpa biltrafiken och skapa resurser för kollektivtrafiken. Därför har vi nu busskörfält hela vägen. Det skriver insändarskribenterna till Ove Wiktorsson i en replik.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Replik på insändaren ”Det är ni i bilkön som finansierar renoveringen av Nordre älvbron” (17/5):

I sitt svar till oss i KP den 17 maj skriver Ove Wiktorsson att ”antalet bussar som trafikerar bron är inte ens en procent av trafikflödet, alltså en otroligt dålig utnyttjad investering….”. Ja så kan man resonera utan en ordentlig analys.

Men hur effektivt är det med drygt 1,4 personer per personbil (källa: Trafikanalys)? Den frågan ställer sig tydligen inte Ove Wiktorsson. Själva idén med kollektivtrafik är ju att fler reser med färre (och större) fordon. Lite enkel matematik blir därför nödvändig här. Utsläppssiffrorna som följer är prognoser för 2030 (källa WSP 2016, Transporternas utsläpp 2030). Personbilsparken beräknas då i genomsnitt orsaka 88 g koldioxid per km och fordon. Omräknat till de 1,4 personer som finns i bilen blir det alltså 63 g per kilometer och person. Motsvarande för buss är 13 g. Det är alltså lätt att inse att inte ens omfattande samåkning, som i sig är bra, kan matcha busstrafiken om vi ser till klimatpåverkan. Sett till trängsel och behov av nya vägar och parkeringsplatser är det lika uppenbart.

Om vi nu tänker oss att Trafikverket skulle gå Wiktorsson till mötes och göra om busskörfälten till additionskörfält, där bilar och bussar blandas under högtrafik, är det sannolikt att köer skulle hindra bussarna påtagligt. Inte minst orsakat av att ett stort antal filbyten skulle behöva ske där additionskörfältet upphör vid Rödbomotet. Då tappar kollektivtrafiken raskt en del av sin attraktionskraft och vi närmar oss ruta 1 igen.

Det gäller att inse biltrafikens styrkor men också dess svagheter. Trängselskatten infördes för att dämpa biltrafiken och skapa resurser för kollektivtrafiken. Därför har vi nu busskörfält hela vägen. Men vi anar att många bilister, dit vi dessvärre måste räkna Wiktorsson, inte tagit till sig helhetsbilden.

Olof Stenlund

Lizbet Stenlund Gens

LÄS OCKSÅ: Det är ni i bilkön som finansierar renoveringen av Nordreälvbron

LÄS OCKSÅ: Busskörfält stärker kollektivtrafiken