Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bilden av att skolan inte fungerar stämmer överens med resultatet

Jag får många samtal kring NPF -om skolan som inte längre fungerar. Det skriver Victoria Dahlqvist (SD).

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Replik på insändaren ”Vilka partier vill satsa på elever med NPF-problematik”

Jag får många samtal kring NPF -om skolan som inte längre fungerar. Upplevelserna är lika, gemensamt är den sorg och uppgivenhet barn och föräldrar delar. När jag hör och läser om problemen motivateras jag att fortsätta arbeta hårt för att nå en förändring. Som mamma till 4 vet jag att en dysfunktionell skolgång påverkar mycket negativt.

LÄS MER: Elever med NPF behöver tydlighet och struktur

Barnens utbildning är enormt viktig men trots problemen är SD enda parti som har återfört samtliga effektiviseringskrav. I vår budget 2022 finns även prioriteringar för att öka kunskapen om NPF, resurser till stödenheten och utförarenheten. Politik är prioriteringar —genom att det beskrivna resursöverflödet inom migrationsområdet slopades kunde vi premiera elevers behov i skolan!

LÄS MER: Vilka partier vill satsa på elever med NPF-problematik?

Bilden av att skolan inte fungerar stämmer överens med resultat och undersökningar.

I en kommunal högstadieskola lämnade var fjärde elev 9:an utan gymnasiebehörighet!

Detta bottenresultatet uppnåddes i slutet av förra mandatperioden. Attention har uppmärksammt att inte ens var tionde elev får rätt stöd - i rätt tid men samtidigt vill jag poängtera att ett barn inte alls behöver en diagnos för att ha rätt till insatser. Det är skolornas skyldighet att följa lagen!

En gång i tiden övergav vi en skola som toppade rankingen. Även om skolan premierades resurser under min skoltid fanns de som ändå inte lyckades. Det var då som nu bekymmersamt men vikten av hanteringen måste understrykas. Barn ska inte känna att att de "problematiseras", för vem hjälper det egentligen, barnen eller budgeten?

Vi vuxna vill separera jobb och fritid, varför skulle barn vara annorlunda? Det är motiverat att tillföra resurser så att fritid separeras från skola och socialtjänst. Med kompetensfokus kan de unga stärkas —i och utanför skolan! Varje dag frågar jag mina barn "om det känns bra i magen". Välmående är en betydande förutsättning liksom prioriteringar. Det som inte syns i budget -finns inte men uteblir resurserna riskerar Kungälv att stå inför enorma bekymmer i framtid!

Victoria Dahlqvist (SD)