Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Att förebygga skador - en fråga större än idrotten

För att sänka tröskeln till skadeförebyggande träning har vi tagit fram nya digitala träningspass. Det skriver Marie Olsson, Verksamhetschef, Friskis&Svettis Kungälv/Ale, tillsammans med forskare från Linköpings universitet.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Skadeförebyggande träning är nyckeln till en lång och rolig idrottskarriär. Ändå behöver den ofta slåss för sitt utrymme i landets idrottsverksamheter. Därför gör vi det lättare för den viktiga träningen att bli av, skriver Friskis&Svettis tillsammans med forskare från Linköpings universitet.

Under uppväxten formas vanor som följer oss genom livet. Idag visar flera rapporter att barns stillasittande ökar och att föreningsidrottandet minskar. Den utvecklingen måste brytas.

Ett vanligt skäl till avhopp inom idrotten är skador eller långvariga besvär, ofta i knän och andra leder. Att tvingas vila eller sluta med sin sport skakar om vardagen rejält. Du kanske rör dig mindre och riskerar tappa gemenskapen i laget eller klubben.

Forskargruppen Sport Without Injury ProgrammE, SWIPE, vid Linköpings universitet, konstaterar att risken för akuta knäskador och andra idrottsskador kan minska med omkring 50 % om man genomför skadeförebyggande träning minst två gånger i veckan.

I en studie på flickfotbollsspelare minskade risken för främre korsbandsskada med inte mindre än 64 %, när de regelbundet tränade skadeförebyggande. Det är slående resultat som vi hoppas ska inspirera fler ledare och unga idrottare till att ge denna viktiga träning en ärlig chans.

För att sänka tröskeln till skadeförebyggande träning har vi tagit fram nya digitala träningspass. Vår uppmaning till föräldrar och engagerade inom idrotten är att prata med unga tjejer och killar om fördelarna med den här typen av träning. Hjälp dem att hitta sin egen motivation till varför det är värt att lägga några minuter på att bygga sig stark från grunden. Hjälp dem komma igång med själva träningen.

Idrottsfys Knäkontroll+, bygger på det skadeförebyggande träningsprogrammet Knäkontroll+. De korta träningspassen finns öppna för vem som helst online. Ett stöd till ledare inom idrotten, men också till unga att kunna köra på egen hand. Vänta inte. Starta redan idag för att kunna satsa långsiktigt på det du brinner för.

Marie Olsson, Verksamhetschef, Friskis&Svettis Kungälv/Ale

Susanne Jidesten, generalsekreterare, Friskis&Svettis

Martin Hägglund, professor i fysioterapi, Linköpings universitet

Hanna Lindblom, universitetslektor i fysioterapi, Linköpings universitet

LÄS OCKSÅ: S-toppen Kenneth G Forslund om talmanspremiären i riksdagen

LÄS OCKSÅ: Efter dödsolyckorna: Skärpta krav på A-traktorer