Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Arkivfoto: Catrin Hansson Bild: Catrin Hansson
Arkivfoto: Catrin Hansson Bild: Catrin Hansson

Additionskörfält på Nordre älvbron

Det är nu hög tid för att göra Additionskörfält av de tillkommande bussfilerna över Norde älvbron. Det skriver C i ett debattinlägg.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Öppet brev till Trafikverket:

Renoveringen börjar bli klar på Nordreälvbron, det är nu hög tid för att göra Additionskörfält av de tillkommande bussfilerna över bron. Kungälv växer både med industriområden och bostäder, vilket medför mer trafik, köerna ringlar sig långa i högtrafik. Vän av ordning ställer sig säkert frågan vad är Additionskörfält? Det är att bilar en bit får åka i bussfilen, på samma sätt som det är gjort för norrgående trafik under Angeredsbron på motorvägen. Varför ska bilarna få köra i bussfilen över bron frågar sig säkert någon?

Vårt svar är att det skulle underlätta för alla trafikanter. Många fordon använder sig av bron för att komma till 45an eller Hisingen via Säve, eller tvärt om till Kungälv, vilket ökar trafiken mycket över bron. Vi är inte emot att kollektivtrafiken ska ta sig fram, och med dagens elektroniska skyltar så kan skyltningen ändras så enbart bussar får köra där vid stopp i trafiken.

Antalet bussar som trafikerar bron är inte ens en procent av trafikflödet, alltså en otroligt dålig utnyttjad investering om Trafikverket inte gör om dem till Additionskörfält.

Ove Wiktorsson (C) Samhällsbyggnadsråd

Lennart Kristiansson (C) Ordförande BOKAB

Kenneth Frii (C) Ordförande Miljö och Byggnads nämnden