Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Arkivbild
Bild: Arkivbild

50 minuters cykeltur till Marstrand går före snabbtåg till Oslo

Replik på insändare ”Tänk dig att kunna åka tåg till vackra Oslo över dagen” av ES i Kungälv.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Tack, ES i Kungälv, för reaktioner på min insändare om kommunens planer på att medverka i en höghastighetsbana för tåg på pelare Göteborg-Oslo.

Jovisst skulle det vara trevligt att åka till Oslo på 50 minuter, äta middag där och tillbaka igen över dagen. Det är inte idén om en sådan möjlighet jag har invändningar emot, det är sättet att genomföra den som jag är tveksam till.

Kommunerna längs banan skulle vara med och betala. Vi kan anta att man vill ha något i gengäld, det vill säga en station i varje kommun, så att invånarna kan få någon nytta av projektet. Med så många stopp blir det svårt att nå medelhastigheten 283 km/tim, som krävs för att nå Oslo på 50 minuter.

Vad händer om det blir ändrade politiska förändringar i en kommun och en ny majoritet vill hoppa av projektet? En investering på 100 miljarder kräver en långsiktighet som saknas i detta fall. Den måste genomföras på nationell nivå.

Jag är övertygad om att kommunen och dess tjänstemän planerar för vårt bästa, det är mycket tid som läggs ner på detta. Direkt påverkad av gång-och cykelbanan mellan Ytterby och Vävra, fick jag löpande information om hur planeringen fortskred. Det är många hänsyn och beslut som ska tas och många utredningar. Samma problem ser vi när det gäller anslutningen mellan 168:an och Kareby, där har kommunen försökt i fyra år hitta en sträckning som kan accepteras!

Att bygga en 28 mil lång järnväg kräver helt andra resurser än var ett antal kommuner kan mobilisera, även om man tydligen har Skanska med på tåget (ursäkta vitsen).

Holmensköld sa att de som använder banan ska betala för den. Det blir nog en dyr middag i Oslo. Man kan inte räkna med att det ska gå långsamma godståg, som kan ge inkomst, på samma bana.

Nej, om kommunen anser sig ha tid och pengar finns det mer realistiska projekt att koncentrera sig på. I min insändare pekade jag på några, exempelvis sista sträckan på cykelvägen Vävra-Nordön.

Jag ser fram emot att ta cykeln till Marstrand, ta ett dopp, äta middag i solnedgången och trampa hem igen. Jag räknar med att det tar 50 minuter.

Göran Kristensson, Guddeby