Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Om traktorförarna räknar med 10-15 min längre restid för att kunna släppa om bilister, så hade det säkerligen haft en mycket god påverkan på trafikrytmen. Det skriver signaturen ”Hänsyn ger respekt”. Arkivbild Bild: Boel Ferm
Om traktorförarna räknar med 10-15 min längre restid för att kunna släppa om bilister, så hade det säkerligen haft en mycket god påverkan på trafikrytmen. Det skriver signaturen ”Hänsyn ger respekt”. Arkivbild Bild: Boel Ferm

Är det bara de vanliga bilisterna som skall anpassa dig?

Om traktorförarna räknar med 10-15 min längre restid för att kunna släppa om bilister, så hade det säkerligen haft en mycket god påverkan på trafikrytmen. Det skriver signaturen ”Hänsyn ger respekt”.

Detta är en insändare. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Har följt debatten om alla A-traktorer som nu finns på våra vägar runt om i Kungälv och läste senast artikeln i Kungälvs-Posten 2/12.

Har länge undrat om det verkligen är tänkt att våra barn på 16 år skall styra och bestämma över trafikhastigheten på alla våra vägar, oavsett om det är 50 eller 70 som är den verkliga hastighetsbegränsningen. Som det är nu vid vissa tidpunkter så är det så många A-traktorer som är ute och kör så det är helt omöjligt att ta sig fram snabbare än 30 km på långa sträckor, för om man lyckas köra om en ”traktor” så kommer man strax ifatt en ny.

Jag läste i artikeln (Så är det att köra A-traktor i Kungälv) att Melvin har helt slutat att köra in till kanten och släppa förbi bilarna, eftersom det då tar längre tid för honom att komma fram till målet. Men längre restid är ju precis det som det blir för vanliga bilister som tvingas ligga bakom en traktor i 30 km i flera kilometer och ibland mil, på väg till arbete eller målet, och kanske får mer än fördubblad restid. Eller är alla traktorförares tid mer värd än övriga bilisters? Det är en del röster som säger att vi vanliga bilister får ju räkna med längre restid och ha god marginal och anpassa oss ifall du skulle råka hamna bakom en traktor på väg till ditt mål, men det måste väl då även gälla för en traktorförare att ha god och extra marginal? Eller är det bara de vanliga bilisterna som skall anpassa sig efter traktorförarna?

Om traktorförarna räknar med 10-15 min längre restid för att kunna släppa om bilister, så hade det säkerligen haft en mycket god påverkan på trafikrytmen. Om det skulle bli obligatoriskt och lag på att dessa traktorförare måste köra in till kanten och släppa förbi övriga bilister hade det sannolikt inte heller blivit så hetsigt med flera farliga omkörningar som påföljd. Som det är nu så kan man ibland se traktorförare med 20 bilar och ibland fler i kö, som inte släpper förbi en enda bil även om de har haft flera möjligheter till det, och det förstår jag mycket väl kan vara väldigt frustrerande för många.

”Hänsyn ger respekt”

LÄS OCKSÅ: Lurigt med stora a-traktorer – svårt att köra om!

LÄS OCKSÅ: Polisen reagerar på A-traktorfilmen: ”Tråkigt att se”