Wiktorsson (C): Varför låser man sig vid eldrift?

Ove Wiktorsson (C) svarar Anders Petren och omställning Kungälv

ANNONS

Jag beklagar att ni har uppfattat mitt tidigare svar som arrogant mot medborgare i kommunen. Sedan ger man sig på Sveriges äldsta och mest hållbara energikälla, biobränsle från skogsbruket med kommentarer som virkesåkrar och biologisk enfald, när skogsägarna har följt de lagar och regler som staten satt upp.

I Kungälvstrions budgetdirektiv som nyligen beslutades i kommunfullmäktige har vi lagt följande uppdrag. Omställning av Marstrandsfärjan till förnyelsebart drivmedel när avtal och budget så medger, samt utred framtida elektrifiering i enlighet med överenskommelse Västtrafik.

LÄS MER:Kräver att Marstrandsfärjan går på el snarast

Som jag uppfattade omställning Kungälvs första mejl till oss politiker så var det utsläppen av växthusgaser i första hand man oroade sig över, att man sedan låser sig vid eldrift som enda alternativ har jag svårt att förstå. Att bygga om färjan för mellan femton tjugo miljoner kronor till eldrift med skattebetalarnas pengar, ter sig för mig märkligt när det går att tanka färjan med biodiesel gjord på restprodukter från det svenska skogsbruket.

ANNONS

Jag är väl insatt i landets energipolitik, redan i tioårsåldern hjälpte jag min morfar inför valet 1976 att dela flygblad med budskapet ATOMKRAFT NEJ TACK. Sedan kom en folkomröstning 1980 där det beslutades att kärnkraften ska avvecklas, nu fyrtioett år senare så är den fortfarande kvar, och inför kommande riksdagsval så är det ena regeringsalternativet överens om att kärnkraften behöver vara kvar!

Det som är glädjande är att solceller byggs ut lite varstans i kommunen i dagsläget, och minskar efterfrågan på kärnkraften.

Ove Wiktorsson (C)

LÄS MER:Eldrift har framtiden för sig

LÄS MER:Lasse-Maja är kommunens största utsläppskälla

LÄS MER:Varför drivs Marstrandsfärjan med fossilt bränsle?

ANNONS