Foto: Västtrafik och arkivfoto
Foto: Västtrafik och arkivfoto

Västtrafiks argument för att dra in direktbussen håller inte

Dags för Västtrafik att börja lyssna på sina kunder, menar skribenten, som sågar argumenten för att dra in direktbussen till Göteborg.

ANNONS

Västtrafik har dragit in direktbussen till Göteborg, från Ullstorp och Ytterby, och ersatt denna med en industribuss som går några timmar på morgonen och eftermiddagen och är därmed ingen ersättning till X4.

Nu gäller lokalbuss med byte vid resecentrum, vilket förlänger restiden till Göteborg med 25 procent och gör resan krångligare. Förutom boende i området har direktbussen servat en av Kungälvs största arbetsplatser – Kungälvs sjukhus.

Västtrafiks argument för försämringen:

  • "Expressbussen skall inte gå i lokaltrafik". Argumentet håller inte då X4 passerar fem lokala hållplatser på vägen från resecentrum till Göteborg. Dessutom körs lokaltrafik i Mölnlycke som tidigare, där bussen fortsätter från Mölnlycketerminalen.
  • " Vi skall ha snabb busstrafik mellan resecentrum och Göteborg". Inget hindrar X4 att gå som expressbuss mellan resecentrum och Göteborg även om den som tidigare startar i Ullstorp.
  • " Det blir stora köer i Göteborg om alla bussar skall gå genom centrala Göteborg". Under högtrafik går X4 med sju minuters intervall från resecentrum genom centrala Göteborg.

Västtrafik har missat en av bussens stora fördelar jämfört med spårbunden trafik nämligen flexibilitet. Bussen kan köra på alla gator och vägar.

Västtrafiks hub-tänkande är gammaldags. När SAS hade monopol på flygverksamheten flög man från Göteborg till, Köpenhamn och Stockholm. När flygmonopolet avvecklades kom direktlinjerna som vi ser idag och SAS var tvungna att tänka om. SAS fick även en ny chef i Jan Carlzon. Ett av hans budskap var att "Företag måste utgå från vad kunderna vill ha, inte vad man själv vill erbjuda"

ANNONS

Att försämra kollektivtrafiken går stick i stäv med regeringens klimatmål. En stark kollektivtrafik leder till att människor ställer bilen. Detta såg vi när Grön Express till Ullstorp infördes 2010.

Det är dags för Västtrafik att tänka över Jan Carlzons budskap och börja lyssna på sina kunder. Det är än mer viktigt då Västtrafik till stor del betalas med skattepengar.

Bengt-Åke Hellmansson

ANNONS