Var finns risk och konsekvensanalysen?

Är politiken beredd att investera i storleksordningen 100 miljoner på en lösning som kommer att visa kapacitetsbrist långt innan 2040. Det frågar sig insändarskribenten angående detaljplanen för väg 168 genom Tjuvkil.

ANNONS

Inför kommande beslut i Kungälvs kommunstyrelse (2023-03-22) och kommunfullmäktige (2023-03-30) om detaljplan för väg 168 genom Tjuvkil, vore det bra om politikerna funderade över projektets livslängd.

I ”PM Trafikprognos och kapacitet Tjuvkil 2019-11-29” konstateras att korsningen Marstrandsvägen/Lyckevägen (168/570) inte har kapacitet för kommande trafik man skriver:

”Känslighetsanalyserna visar att föreslagen utformning inte klarar den högsta möjliga trafikutveckling som analyserats här. Den utgör inte en dimensioneringsgrund.” ”Det är sannolikt att sådana åtgärder för att förstärka kapaciteten kommer att innebära större markintrång än de åtgärder som ryms inom den aktuella planen.”

Är politiken beredd att investera i storleksordningen 100 miljoner Kr på en lösning som kommer att visa kapacitetsbrist långt innan 2040. Historisk trafiktillväxt är 3% årligen mellan 1993-2017, vilket ligger i nivå med scenariot ovan (1% årlig tillväxt + kommunens expansionsplaner i Tjuvkil och västerut) som ger kapacitetsbrist. TRV och kommunen blundar för detta och väljer att dimensionera för 1% årlig tillväxt.

ANNONS

Varför skulle den historiska trafikökningen på 3% minska? Mätdata från 2021 visar att trafiken i slutet på 2021 är tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Kommunen bygger ut vatten och avlopp i Tjuvkil och västerut för att möjliggöra ytterligare bostäder, Kungälv växer så att det knakar. Merparten av trafiken i Tjuvkil är genomfartstrafik till: båtplatser, badplatser, kommunens största utflyktsmål Marstrand och pendling till arbetsplatser, denna trafik kommer att öka med den exploatering som möjliggörs av utbyggnad av genomfartsled Tjuvkil samt av kommunens allmänt höga tillväxt. Dessutom har kommunen godkänt Tjörns planerade utökning av färjetrafiken från Instöbron alternativt Marstrand utan förbehåll.

Var finns risk och konsekvensanalysen? En ombyggnad av korsningen (väg 168/570) kommer att bli omfattande, mycket kostsam och innebära stora konsekvenser för de boende i närheten av korsningen.

LC

LÄS MER:Är barnen i Tjuvkil inte värda att skyddas?

LÄS MER:Politikerna övergav Tjuvkil – nu upprepas historien

LÄS MER:FÖP för Kode kommer att behöva göras om - det finns en hel del fel!

LÄS MER:Här planerar kommunen nya och bredare cykelvägar

ANNONS