Skolan har tyvärr misslyckats i sitt uppdrag att tillhandahålla en sund skolmiljö med fokus på lärande. Det anser insändarskribenten angående situationen på Munkegärdeskolan. Arkivbild
Skolan har tyvärr misslyckats i sitt uppdrag att tillhandahålla en sund skolmiljö med fokus på lärande. Det anser insändarskribenten angående situationen på Munkegärdeskolan. Arkivbild Bild: Camilla Walldán

Skolmiljön är under all kritik – skapa en åtgärdsplan omedelbart!

Skolan har tyvärr misslyckats i sitt uppdrag att tillhandahålla en sund skolmiljö med fokus på lärande. Det anser insändarskribenten angående situationen på Munkegärdeskolan.

ANNONS
|

Angående Skolinspektionens besök på Munkegärdeskolan

Blir så upprörd att det nästan svartnar för ögonen när jag läser i KP 17/3 att Munkegärde-rektorerna spekulerar om att det är ”enstaka föräldrar som kanske inte varit nöjda”. Jag kan bestämt säga att jag inte delar den uppfattningen, vi är många föräldrar och elever som är missnöjda, ledsna och frustrerade. Den skolmiljö (även bortsett från ”mopedincidenten” och trasslet i åk 7) vistas i dagligen är under all kritik och skulle aldrig accepteras på en arbetsplats för vuxna.

Skolan har tyvärr misslyckats i sitt uppdrag att tillhandahålla en sund skolmiljö med fokus på lärande. Lektioner på högstadiet idag leds av vikarier som inte vet vad de förväntas (eller klarar av att), lära ut. Planering till eleverna är bristfällig eller helt frånvarande vilket skapar frustration för elever som vill ligga i fas. Idag genomförs många lektioner i veckan genom att eleverna mer eller mindre ombeds att ”jobba vidare”. Hur enkelt, eller stimulerande är det i en högljudd miljö, där svaga elever inte får den hjälp de behöver (då vikarien inte heller kan eller vet vad h*n ska lära ut eller ordinarie läraren måste agera ordningsvakt), eller får den ro de behöver för att kunna jobba koncentrerat.

ANNONS

Att ta igen missad arbetstid hemma, går inte alltid heller, då planering och tydliga förväntningar ofta saknas. Allt detta går ut över ALLA elever. Det finns elever på skolan (även ”högpresterare”) som mår så dåligt över detta att de inte orkar gå till skolan vissa dagar. Är det en skola vi kan vara nöjda med?

Kloka Mikael Börjesson (i samma nummer av KP) nämner att ingen skugga ska falla på lärarna – jag håller med! Det finns fantastiska lärare på Munkegärde – men ni hjältar jobbar i tyvärr en omöjlig uppförsbacke.

Det måste skapats en åtgärdsplan omedelbart, skolan behöver ges mer resurser och politiskt fokus nu. Jag föreslår att KP gör en följetong där progressen följs upp. Skolan behöver ge rätt förutsättningar till alla elever omgående!

KH

LÄS MER:Skadegörelse, mobbning och sjukskrivningar på Munkegärdeskolan

LÄS MER:Munkegärdeskolan anmäld till Skolinspektionen: ”Vi kanske inte lyckas fullt ut”

LÄS MER:FÖP för Kode kommer att behöva göras om - det finns en hel del fel!

LÄS MER:Var finns risk och konsekvensanalysen?

ANNONS